03 maart, 2018

284 - Rijke najaarsveiling in Haarlem

Het is een tijdje stil geweest op dit blog in verband met een boekgerelateerd project waar ik aan heb gewerkt, en waar ik volgende keer over vertel. Maar ter geruststelling kan ik zeggen dat de boekenstroom niet is opgedroogd. Afgelopen november kwam een flinke stapel boeken uit de najaarsveiling van Bubb Kuyper mijn kant op. Dat kwam zo:


Ik vertelde al eerder dat ik in 2016 een grote verzameling uitgaven van Stichting de Roos had gekocht van een particulier. Sindsdien kocht ik hier en daar nog enkele Roosjes. Op een gegeven moment zette ik alles op een rijtje en toen bleek ik al ruim de helft van de gepubliceerde uitgaven van De Roos op de plank had staan. Op dat moment doet zich een merkwaardig fenomeen voor, namelijk mijn neiging tot compleetheid. Ik kan slecht tegen onvolledigheid in mijn verzamelingen: ik ben zoals dat in het Engels heet een completist. Dat heb ik zowel met schrijvers (ik wil álles hebben van schrijvers die ik bewonder) als met series (álle boekenweekgeschenken, álle nieuwjaarsgeschenken van Zetcentrale Meppel, álle Literaire Juweeltjes). Dus in mij begon het te kriebelen: zou het mogelijk zijn dat ik álle Rozen bij elkaar zou kunnen krijgen? Nou ja, die ene, die van Escher, zou waarschijnlijk een uitdaging worden, maar de rest: dat moest toch gaan lukken? Hoeveel boeken waren het eigenlijk nog?


Net toen deze gedachte bij mij begon te rijpen werd de catalogus van de najaarsveiling van Bubb Kuyper gepubliceerd. Daarin was een forse hoeveelheid lots met uitgaven van Stichting de Roos. Vanaf dat moment begon het grote rekenen: welke lots zijn voor mij interessant en hoeveel zou ik bieden?

Want onvermijdelijk wordt het steeds moeilijker om lots te kopen die alleen maar bestaan uit Rozen die ik nog niet heb, dus is de consequentie dat ik met een stapel dubbele kom te zitten. Dat biedt ook kansen: door mijn dubbele Rozen door te verkopen druk ik de kosten van de veiling weer een beetje. En dus kon het grote rekenen en vergelijken starten: welke lots zou ik willen hebben, welke Rozen daarin had ik nog niet en wat zou het mij kosten als ik deze via bijvoorbeeld Boekwinkeltjes.nl of Antiqbook.nl zou kopen bij een gewoon antiquariaat (waar de prijzen trouwens best meevallen!) en hoeveel is dan de maximale prijs inclusief veilingkosten die ik zou willen betalen (waar ik de doorverkoopopbrengst van de dubbele Rozen dan nog in meenam).

Aan het einde van deze exercitie was de conclusie dat ik op 19 lots zou moeten bieden en aangezien ik geen reden kon bedenken om dat niet te doen, deed ik dat dus ook. Zoals dat gaat won ik niet alle lots, maar uiteindelijk wel 11 en niet eens allemaal voor het maximale bedrag dat ik er voor had willen uitgeven. Oftewel: ik was voordeliger uit met deze aankoop dan wanneer ik ze bij verschillende antiquariaten had gekocht. Ik was al tevreden voordat ik nog maar een boek had gezien.

Zoals mij nu al een paar keer is gebeurd eindigde ik vervolgens met een paar dozen vol prachtige boeken. Ik had onder andere een lot gekocht met vooral uitgaven van Russische auteurs, maar ook een groot lot met veel catalogi van de Roos, een lot met vooral uitgaven van Franse auteurs en zo verder. Het leven van een bibliofiel bestaat (gelukkig!) regelmatig uit het sorteren van stapels boeken, het beschrijven ervan in de eigen catalogus, het piekeren over plankruimte en - in mijn geval - het vinden van een afzetmarkt voor dubbele exemplaren. Waarbij ik eerst de mooiere exemplaren uit de veiling ruilde met de exemplaren die ik al had. Ook dat leverde in een aantal gevallen een kwaliteitsverbetering op: ik kon ongenummerde exemplaren vervangen door genummerde, een exemplaar zonder foedraal kon ik vervangen door een exemplaar met en een paar exemplaren met vlekjes of beschadigingen op het omslag zijn ook omgeruild. En tot slot waren er een paar exemplaren waar de oorspronkelijke aanbiedingsbrief of factuur van De Roos bijzat; ook die heb ik toegevoegd aan mijn bibliotheek. Dus ook op dat punt heeft mijn bibliotheek een kwalitatieve impuls gekregen en is de gemiddelde staat van mijn boeken verbeterd.

In de komende periode zal ik een aantal van de nieuw verworven boeken voorstellen aan de lezers van dit blog. Voor nu kan ik met trots melden dat van de 187 officiële uitgaven van Stichting de Roos ik er inmiddels 148 bezit. De veiling bij Bubb leverde mij zo'n 35 nieuwe Rozen op. Dat betekent dat ik nu 79,6% van alle verschenen Rozen bezit. Daarnaast nog een aantal 'extra' uitgaven (nieuwjaarsgeschenken e.d.) zodat er inmiddels een 3e Billy-plank is bijgekomen voor deze collectie. 148 van de mooiste boeken die in het Nederlandse taalgebied zijn verschenen. Ik voel mij dankbaar als ik mijn vingers langs deze fraaie rij met boeken laat gaan!


Geen opmerkingen: