07 juni, 2016

263 - Kringloopvondst

Ik ben wel eens wat jaloers op Perkamentus, en dan vooral op zijn regelmatige 'kringloopvondsten'. Hij bevindt zich in een omgeving met een aantal kringloopwinkels waar nog wel eens wat te vinden is (of hij heeft een geoefend oog om mooie dingen te vinden. Vermoedelijk beide) en dat levert mooie vondsten op. Ikzelf moet het doen met een aantal kwaliteitsarme kringloopwinkels die natuurlijk hun schappen met boeken hebben, maar waar toch niet veel meer te vinden is dan gebutste paperbacks uit het laatste decennium en de onvermijdelijke rij met Ludlums en Konsaliks.

Maar onlangs kon ik toch een mooie vondst bijschrijven in mijn bibliotheek. Ik kuierde op een goede dag door het Statenkwartier in Den Haag en in de buurt van de Willem de Zwijgerlaan zag ik een pandje dat de naam 'Boeken Outlet' droeg. Het had een beetje het karakter van een tijdelijke winkel, maar in de etalage zag ik geen onaardige boeken en dus besloot ik daar mijn geluk te beproeven.

Ik kreeg de indruk dat het een soort filiaal van het nabijgelegen Paagman was, waar overtollige voorraden oudere boeken werden verkocht, maar wel voor hele fijne prijsjes. Er was een kast met antieke werken en daar zag ik een paar voormalige Slegte-titels, dus een deel van de boedel oude boeken van De Slegte was hier naartoe gekomen.


Maar in de kasten zelf was het nodige te doen en al snel vond ik voor een euro een klein werkje van Jan Greshoff: Onpractische en belachelijk idealistische brief aan een boekdrukker. Een jaarwisselingsgeschenkje uit 1985 in een oplage van 600. Een leuke aanwinst voor mijn verzameling 'boeken over boeken' voor een euro, en tevens een bijdrage aan mijn verzameling jaarwisselingsgeschenken..

Voor een tweede euro vond ik het boekje met de 4/5 mei lezingen uit 2015. Elk jaar worden de lezingen van de dodenherdenking en Bevrijdingsdag gepubliceerd in een klein boekje. Dat is een verzamelwaardige reeks, al zeg ik het zelf en ik laat deze dan ook nooit liggen als ik ze vind. In de eerste jaren werden de boekjes gepubliceerd door diverse uitgevers, later door de CPNB. Talloze literaire auteurs hebben hierin meegewerkt: Harry Mulisch in 1992 (Op de drempel van de geschiedenis), Jeroen Brouwers (Steeds dezelfde zon), Adriaan van Dis, F. Springer, Geert Mak, Bernlef, etc. Behalve de uitgave uit 1993 (Maarten Schakel - Kiezen en delen: wie helpt mij aan dit onvindbare werkje?) heb ik de hele serie compleet. In een aantal gevallen gesigneerd, soms in de gebonden uitgave in plaats van de paperback, maar het is een fraai rijtje. Alleen ben ik te lui om elk jaar een nieuw boekje te bestellen bij het Nationaal Comité 4 en 5 mei, dus wacht ik tot ik er tegenaan loop in - bijvoorbeeld - een kringloopwinkel. En dit keer lag het in Den Haag op mij te wachten. Overigens zijn alle lezingen ook online te vinden: de 4 mei lezingen staan hier, en de 5 mei lezingen hier.

Maar de mooiste vondst deed ik omdat ik intussen een geoefend oog heb om tussen allerlei gewone boeken de bijzondere eruit te vissen. Ineens viel mijn oog op een klein werkje in een mooi omslag. Het bleek de Stichting de Roos uitgave van Maurice Gilliams te zijn: Winter in Antwerpen, uit 1967. De genummerde uitgave voor een royale 2,5 euro. Een ouderwetse rijksdaalder, als je dat begrip nog mag gebruiken in de eurotijd. Het gemarmerde omslag ziet er fraai uit, maar ik ontdekte wel dat er kennelijk veel verschillende omslagen bestaan: als ik de beschikbare uitgaven van dit boek op internet bekijk zie ik andere omslagen dan de mijne. Kennelijk was er bij De Roos nog ruimte om de 175 exemplaren ook nog in een aantal verschillende omslagen te binden. Maar het is één van de doelen in mijn bibliofiele leven om alle uitgaven van De Roos te verzamelen, dus ook deze liet ik mij goed smaken. Los daarvan vind ik het fijn om dit werk van Gilliams te hebben. Ik weet nog dat ik jaren geleden het postuum gepubliceerde boek Gregoria of een huwelijk op Elseneur las, waarin Gilliams terugblikt op zijn desastreuze huwelijk met Gabrielle Baelemans. Ik was erg onder de indruk van de stijl van Gilliams en zijn woordgebruik en de inhoud van dit boek, en heb hem sindsdien altijd een bijzonder auteur gevonden. Ik heb Gregoria nog vaak aanbevolen aan andere lezers voor als zij een ontwrichtend boek wilden lezen.

Bij de kassa van de Boeken Outlet pakte ik nog voor een euro de luxe Nederland Leest-uitgave van Maarten het Hart's Een vlucht regenwulpen mee (met - zoals later bleek - een onverwijderbare en lelijke prijssticker op het omslag. Welke psychopaat levert dergelijke stickers aan boekhandels?) maar naast de vier verschillende paperbackuitgaven van destijds heb ik nu ook de gebonden editie.

En zo verliet ik fluitend deze boekenoutlet, 5,5 euro armer maar een paar mooie uitgaven rijker. En eindelijk weer eens een profijtelijk kringloopbezoek - hoewel deze winkel technisch gesproken geen kringloopwinkel is. Maar wat doet het ertoe - als ik maar van boeken word voorzien!

1 opmerking:

Emil zei

Voor moeilijk te verwijderen stickers probeer Zippo aanstekervloeistof. Daar lost elke lijm in op, zonder de kaft aan te tasten.

Groeten,

Emil