01 december, 2005

82 - Nagelbijtend wachten op Haarlem

Ik mag dan inmiddels een door de wol geverfde koper op eBay en Markplaats en dergelijke online veilingsites zijn, met fysieke veilingen heb ik weinig ervaring.

Dat is niet zo raar, want dit soort veilingen zijn meestal overdag en/of ver weg, in elk geval verhinderen mijn werkende bestaan of mijn gezinsleven dat ik naar veilingen toe ga om mijn slag te slaan. Tot mijn grote verdriet, want ik realiseer me dat ik geregeld boeken te duur koop in antiquariaten of via internet, die ik mogelijk veel goedkoper via een veiling had kunnen bemachtigen.

Maar zo is het leven, en het houdt het zoeken naar boeken ook een beetje levendig.

Desalniettemin ben ik erg verheugd met Bubb Kuyper. Niet alleen worden daar hele mooie boeken geveild, maar de actuele catalogus is uitvoerig online te bekijken. Het is de derde veiling van de bibliotheek van Boudewijn Büch die plaatsvindt, maar in de slipstream daarvan zijn er nog tal van andere interessante lots. Doordat het zo'n toegankelijke site is, is online bieden erg makkelijk en verleidelijk. Die verleiding heb ik niet kunnen weerstaan, waardoor mijn eerste stappen in dit soort veilingen zijn gezet.

Het mooie van de site van Bubb Kuyper is dat het mogelijk is te zoeken in alle eerdere veilingresultaten. Dat is erg behulpzaam bij het vaststellen van de biedprijs: je kunt goed vergelijken of items waar je op gespitst bent in het verleden ver boven de richtprijs zaten, of niet.

Nadat ik een fikse tijd door de catalogus had gescrolld, heb ik mijn oog laten vallen op drie lots:

1591 Nescio. Mene tekel. Amst., De Bezige Bij, 1946, 1st ed., 44,(2)p., orig. boards (boards partly browned). Blijstra, R. IJzeren vlinders. Bussum, W.N. Dinger, 1927, 1st ed., 75,(4)p., frontisp. A.C. WILLINK, printed in 200 numb. copies, orig. wr. (usual foxing, wr. partly discol., backwr. small stain). - AND 21 others, incl. first editions by F. BORDEWIJK, Haagse mijmeringen (1954, one of 150 clothbound copies w. dustwr.), C. VAN BRUGGEN, Eva (1928), J. SCHEPENS, J. Greshoff, een studie (1938, one of a very small number of copies on handmade paper, signed and "P.E. Geschept papier" by A.A.M. Stols), S. VESTDIJK, De verdwenen horlogemaker (1939).

Om een of andere - achteraf raadselachtige - reden heb ik hier niet op geboden. Stom natuurlijk, want de Bordewijk is prachtig, de Nescio zoek ik al een tijdje en er zitten nog meer dan 15 andere boeken tussen die uit hetzelfde tijdsgewricht komen en dus ongetwijfeld prachtig zijn. Hier heb ik nu al spijt van. Ik heb niet geboden omdat ik dit lot heb afgewogen tegen twee andere, die hieronder staan. Bieden op alledrie werd iets te begrotelijk. Maar heb ik nu een verkeerde keuze gemaakt? Oordeel zelf...

Waar ik wel op geboden heb zijn de volgende items:

1597 Perron, E. du. Het land van herkomst. Amst., Querido, 1935, 1st ed., 496p., orig. giltlettered buckram. = With the often lacking "Verbeteringen" leaf. Batten/ Stols 24.
Nescio (J.H.F. Grönloh). Dichtertje. De uitvreter. Titaantjes. Rott., Nijgh & Van Ditmar, 1933, 2nd ed., 140,(1)p., orig. gilt cl. P.A.H. HOFMAN. - AND 4 others in 6 vols., i.a. J. VAN LOOY, De Wonderlijke Avonturen van Zebedeus (Amst., 1925, 3 vols., woodcut bookdec. J.B. HEUKELOM, orig. unif. wr. One vol. tear in frontwr., otherwise fine).

Het ging mij vooral om de tweede druk van Nescio, waarvoor ik de richtprijs geen slechte vindt en Du Perron is ook leuk. Extra leuk is dat er een aantal andere boeken bij zit, waar ik het bestaan niet van ken, omdat ik niet naar de kijkdagen ben geweest. Mocht ik dit lot winnen, dan wordt het nog spannend. De richtprijs van Bubb Kuyper is 40-50 euro, ik heb maximaal 55 euro geboden.

1614 Slauerhoff, J. Jan Pietersz. Coen. Drama in elf tafereelen. Maastr./ Brussels, A.A.M. Stols, n.d. (1931), 1st ed., 97,(1)p., orig. pict. cl. J. FRANKEN PZN. (Van Dijk 258). Elsschot, W. De leeuwentemmer. Amst., P.N. van Kampen, n.d. (1940), 1st ed., 116p., orig. cl. (owner's entry on first free endpaper). - AND 7 others in 8 vols., i.a. IDEM. Het been. Introd. M. ter Braak (Ibid., idem, n.d. (1931), 1st ed., orig. cl. Fine); F. BORDEWIJK, Noorderlicht (Rott./ The Hague, 1948, 1st ed., orig. gilt and dec. cl. Owner's entry on first free endpaper) and IDEM, Apollyon (Rott., 1941, 1st ed., orig. (sl. duststained) cl.).

Ook bij dit item gaat het mij niet in de eerste plaats om het hoofditem, Slauerhoff, maar om wat er verder bij zit: de eerste drukken van Noorderlicht en Apollyon die ik al een hele tijd zoek. En ook de Elsschot-uitgaven zijn leuk. En wat zou er verder nog bijzitten? De richtprijs is 50-70 euro, mijn bod is maximaal 80 euro.

Inmiddels zijn de items geveild. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Heb ik de juiste keuze gemaakt en heb ik mijn twee items binnen? Dat kost me dan maximaal 135 euro plus 23,4% toeslag, is 166,59 euro. Flink wat geld, voor een fantastische uitbreiding voor mijn boekenkast? Wat zou het derde item hebben opgebracht? Maak ik de volgende keer een verstandiger keuze?

Nagelbijtend wacht ik de berichten uit Haarlem af.

1 opmerking:

Unknown zei

Even een mailtje sturen en je hebt snel uitsluitsel!