03 februari, 2005

37 - Het Multatuli Museum is gered & ander goed nieuws

Het Multatuli Museum is gered!! Zie hier het bericht van het museum zelf: 
"Vanaf maart 2004 tot half december 2004 leek het erop dat het Multatuli Museum vanwege een dreigende subsidiestop door de gemeente Amsterdam de deur definitief zou moeten gaan sluiten. Gelukkig ontstond daarover zoveel commotie en maakte die dreiging zoveel verontwaardigde reacties los, dat de druk op de Amsterdamse wethouder van cultuur, Hanna Belliot, gaandeweg het jaar groter en groter werd. Het resultaat was dat half december door middel van een breed gesteunde motie van de PvdA mevrouw Belliot door haar eigen partij werd teruggefloten. Zo behoudt het Multatuli Museum alsnog zijn subsidie voor de komende vier jaar. De conservator van het museum en het bestuur van het Multatuli Genootschap willen via deze weg iedereen zeer hartelijk bedanken voor de massale steunbetuigingen." 

Ook ik heb mij niet onbetuigd gelaten en alle wethouders en raadsleden van de gemeente Amsterdam gemaild dat sluiting van het museum geen optie is. En ik publiceerde erover op mijn weblog, niet te vergeten. De conservator van het museum was zo goed mij daar kort, maar krachtig, voor te bedanken:
Dank voor deze fraaie adhesie-betuiging!
Jos van Waterschoot, conservator 
Van de gemeente Amsterdam ontving ik taal noch teken. Maar het besluit is teruggedraaid, daar gaat het om. Ondertussen blijft Multatuli de aandacht trekken. Komend voorjaar gaat een toneelbewerking van de Max Havelaar een tournee maken door heel Nederland langs 88 theaters. Thom Hoffman neemt de titelrol voor zijn rekening, Batavus Droogstoppel wordt gespeeld door Kees Hulst. De theatertournee zal begeleid worden door een lezingentournee. Die lezingen zullen plaatsvinden in de Openbare Bibliotheken van een aantal plaatsen waar het stuk wordt opgevoerd. Lees hier alles over deze productie. 

Ga naar het theater! Ga naar het museum! Lees Multatuli! Ik herlees nu zelf Ideën. Maar dan aan de hand van de trefwoordenlijst, een nieuwe ervaring!

Geen opmerkingen: